pondělí 28. července 2014

Zlodějka knih - Markus Zusak

Někde ve vlaku v předválečném Německu si Smrt odnáší šestiletého chlapce. Zde se poprvé setkáváme s Liesel Memingerovou, která byla s bratříčkem na cestě ke svým pěstounům, kde na ně měl čekat lepší život. Do domu Hanse a Rosy Hubermanových však už dorazí jen Liesel, ale přeci jen není sama - má s sebou svou první knihu, kterou sebrala na pohřbu svého bratra. Liesel si těžce zvyká na nové prostředí, na školu, trápí ji noční můry. Naštěstí je Hans, neboli táta, snad ten nejmilejší člověk, na kterého mohla Liesel narazit. Pravidelně spolu o půlnoci čtou a z Liesel se pomalu stává milovnice knih. Jak se ale dostat ke knihám, když je člověk chudý? Tady začíná zářivá kariéra zlodějky knih, kdy spolu s nejlepším kamarádem Rudym kradou především jídlo, k Rudyho nepochopení ale i knihy. A co teprve, když se v jejich domě objeví židovský uprchlík Max? Navzdory počínající válce, bombardování a chudobě Liesel žije vskutku šťastný život. Možná, že toho štěstí bylo ale až příliš. Liesel najednou zažívá jednu tragédii za druhou, všudypřítomná vypravěčka Smrt je toho vždy svědkem. Je v tom zlém světě ještě místo pro zlodějku knih? Má vůbec nárok na štěstí?


Zlodějka knih na mě upírala oči na každém rohu - knihkupectví, kina a prodejny DVD byla jednu chvíli doslova přeplněna vším, co s touho knihou, později filmem, mělo něco společného. Možná právě kvůli tomu jsem si ji nechtěla ani přečíst, ani se na ni podívat. Nevím, kdy a co se ve mě zlomilo, ale najednou byla Zlodějka knih v mém tabletu a já četla. Zprvu jsem byla poněkud zmatená, kniha je psaná velmi zvláštně a zabere trochu času si na to zvyknout. Kdo ale dočte až do konce, rozhodně nebude litovat. Po opravdu hodně dlouhé době jsem u knížky brečela, a to pořádně. Žádné zamlžené oči, ale přívaly slz, které se nedaly ničím zastavit. A proto Zlodějku řadím k tomu nejlepšímu, co jsem v posledních letech četla, protože o tom podle mě knihy, alespoň ty dobré, jsou - dokáží ve vás něco zanechat, krutě si pohrají s vašimi emocemi, knížku milujete, ale zároveň nenávidíte. Přesně tak jako Zlodějku knih.

Nakladatel: Argo
ISBN: 978-80-257-0188-1
Originál: The Book Thief
Překlad: Penkala, Vít
Rok vydání: 2009

Hodnocení: 10/10


2 komentáře:

  1. Jeste nejaky tip na knihu prosim...diky Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tipy na knížky každé pondělí, i když teď uvažuji, že se vykašlu na nějaké módní články a knížky dám i třeba na středu :D

      Vymazat